Hier aan de kust, de zeeuwse... oh nee, Mozambique - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Royenlisanne - WaarBenJij.nu Hier aan de kust, de zeeuwse... oh nee, Mozambique - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Royenlisanne - WaarBenJij.nu

Hier aan de kust, de zeeuwse... oh nee, Mozambique

Door: Roy

10 September 2017 | Mozambique, Praia do Tofo

Zo, vijf dagen later EINDELIJK dan weer eens een blog.. niet eens omdat we geen internet hadden, maar eigenlijk meer omdat we zoveel mooie dingen hier zien en meemaken dat we 's avonds rond een uur of 21:00 toch wel op bed liggen. Dat is op zich ook niet zo gek, want bij de laatste paar lodges hadden we zeezicht vanuit on bed en werd je dus standaard rond 05:30 al wakker voor de eerste keer vanwege een prachtige opkomende zon!

Woensdagochtend 6 september vertrokken wij vanuit Naara Eco Lodge richting Vilanculous. De eerste echte kustplaats waar wij zouden blijven.. Natuurlijk hadden wij bij Naara een ontzettend mooie en geweldige luxury tent met een perfect uitzicht en waren wij dus nogal verwend.... We gingen er dus maar vanuit dat de eerstvolgende lodge (Bahia Mar in Vilancuos) waarschijnlijk wel iets minder goed zou zijn. Mijn moeder heeft mij altijd geleerd dat als je je daar op instelt het alleen maar mee kan vallen.. :)

Toen wij daar aankwamen en wij ons wilden melden bij de receptie liepen wij door de voordeur van de receptie heen en keek je dwars door dat gebouw zo op de prachtige zee uit. Onze mond viel wederom open tot op onze knieën. Wij werden ook hier weer ontzettend warm en vriendelijk onthaalt en alles werd meteen voor je geregeld en gedaan.. De koffers werden uit de auto gehaald (net zoals in de films, op hun hoofd) en die werden meteen naar onze kamer gebracht.. Wij kregen ondertussen een lekker sapje en werd alles uitgelegd. Daarna werden wij via de bar, het zwembad en diverse trappen richting het strand naar beneden naar onze kamer gebracht. kamer? kamer??? Het leek wel de honeymoonsuite.. Met een balkon van circa 70 vierkante meter (Bijna de totale oppervlakte van ons kleine schattige huisje in nieuwegein) een inloopdouche, een gigantisch bed met wederom zeezicht mag er toch wel zachtjes gezegd worden dat we redelijk verwend worden hier. Oh ja, voor de man onze suite weer verliet wees hij ons op iets wat in de hoek stond en vroeg aan ons.. Hey, what is that? I think it's a little surprise for you..Waarna hij smilend de kamer verliet en terugging naar de receptie. Ze hadden een cooler neergezet met een fles champagne en twee glazen erin! :) Die hebben we eerst maar eens even open getrokken en leeg gedronken, is toch zonde om zoiets te laten staan.

Het avondeten en ook het ontbijt waren bij dit hotel / lodge ontzettend goed en kost amper iets.. Hier zouden wij twee nachten verblijven! Echt super! Die avond heeft de man van de receptie geregeld dat wij de volgende dag konden gaan duiken met duikschool Bazaruto in de buurt, ook werd de rit daarnaartoe voor ons geregeld. We werden om 07:15 verwacht bij de receptie want dan zou de taxi klaarstaan. Ontbijt was vanaf 07:00 dus de man van de receptie vroeg de avond vooraf wat we voor ontbij wilden hebben zodat het klaar zou staan als we om 07:00 in het restaurant kwamen. Keurig om 07:15 stond onze taxi klaar! Nou ja... taxi... Het was de moeder van de man achter de receptie (vrouwtje van een jaar of 65) in een auto die niet veel groter was dan een kia picanto. :) Best een ervaring, in zo'n autootje op zandwegen naar de duikschool toe rijden..

Bij de duikschool aangekomen konden wij meteen duikpakken en vesten passen en gingen wij na het innemen van een pilletje tegen zeeziekte voor onze eerste twee duiken lopend richting het strand waar wij in een Zodiac gedropt werden om de zee op te gaan. De zee is hier zo blauw / groen helder dat je zelfs na honderden meters de zee op nog de bodem van de zee kon zien. Prachtig! We waren op weg richting de Bazaruto eilanden, prachtig witte stranden en zo'n beetje de duurste eilanden van heel Afrika. (een nachtje overnachten begint bij zo'n 500 euro per nacht) De eerste duik duurde zo'n 40 minuten en was geweldig om mee te maken, veel verschillende soorten koraal en vissen gezien hier. Nadat wij na de eerste duik weer omhoog kwamen en terug in de boor zaten vond onze allergrootste dierenvriend Lisanne van Zwam het nodig om de vissen te voeren.... meerdere keren... :( Best wel een domper na zo'n mooie duik want ze was er echt beroerd van en de man van de duikschool drukte ons op het hart dat dit echt de beste pillen waren tegen zeeziekte. We hadden natuurlijk nog een duik te gaan want het was een double dive. Tussen de middag hebben we even op één van de eilanden van Bazaruto geluncht en een pauze gehad van zo'n 1,5 uur. Daarna op voor de tweede duik... ook daar weer ontzettend van genoten en veel mooie dingen onder water gezien. Gelukkig had de hele groep ongeveer net zoveel zuurstof en gingen we met zijn allen tegelijk omhoog.. Dat scheelde weer want dan zat Lisanne niet zo lang in die schommelende boot.. Helaas waren het wel stronteigenwijze duitsers die met ons mee waren die het nodig vonden om zonder divemaster en ons wat langer beneden te blijven en wij dus toch in die schommelende boot terecht kwamen. Je kan het al raden.... De vissen hadden een goeie dag!

Die middag teruggekomen in ons hotel hebben wij lekker rustig aan gedaan, ff lekker geslapen, over het strand gelopen, gelezen.. nee mam, ik lees niet.. ik sliep. ;) Die avond weer heerlijk gegeten en de volgende morgen iets later op om aanstalte te maken om naar de PEP winkel te gaan om speelgoed en kleding te kopen voor de kinderen onderweg. Rond 10:15 waren wij onderweg naar Tofo! Het duikwalhalla van Mozambique. Onderweg nog een keer gestopt voor twee jongetjes van een jaar of 2 en 5 om ze een voetbal en wat knuffels te geven. Op het moment dat wij uitstapten en naar ze toe liepen kwamen er opeens vanuit het niets nog een stuk of 20 kinderen aan en de moeder van die jongens. Ze vonden het wel allemaal een beetje spannend want ze bleven allemaal op afstand staan. Het is ook wel een beetje eng, twee blanke mensen die zomaar opeens stoppen en tegen je beginnen te praten (voordat iemand de opmerking maakt dat ik er gewoon eng uitzie, maak ik die zelf wel :P) De kinderen gingen meteen met zijn allen voetballen! geweldig om te zien hoeveel plezier ze ermee hadden. Toen wij weg wilden rijden zagen wij dat er ook een jongetje liep die een heel kapot t-shirt aan had, snel gestopt en hem een nieuwe gegeven.. Meteen trok hij hem aan.

In Tofo aangekomen kregen wij wederom een prachtige kamer met zeezicht! We hebben zelfs een eigen schommel op de veranda en een supergrote regendouche uit het plafond! Vanaf onze veranda kan je elke ochtend de walvissen langs zien komen in de zee. De eerste avond wilde Lisanne graag een pizza eten en er werd ons verteld door de jongen achter de receptie (italiaan met blond haar...... nog nooit gezien) dat wij dat het beste konden doen bij Brancko. Een serviër die de lekkerste pizza's maakt van Mozambique. Wij kunnen het beamen, dat klopt! in een soort van hutje heeft hij een restaurant gemaakt waar je overheerlijke pizza's kunt eten en zelfs echt kunt steengrillen. Het was daar zo druk (megaklein tentje waar zo'n 25 man zat te eten) dat wij aan een tafel bij een ander stel werden geschoven. of we dat erg vonden werd er gevraagd.. Wij zijn de moeilijkste niet en dus daar aangeschoven. Super chille mensen leren kennen daardoor uit Canada en de USA die hier bij de ambassade in Swaziland werken. Ook nog eens dezelfde interesses als wij dus een prima klik met ze. Dan ook maar meteen met ze op stap die avond. :) Nee, niet tot een uur of 02:00 maar gewoon netjes een uur of 23:00, we worden namelijk nog steeds om 05:30 wakker smorgens. De volgende dag dan ook maar eens het duiken in Tofo uitproberen, dus op naar Peri-Peri divers! Daar aangekomen zit er een reus van een engelse kerel (Net iets meer afgetraind als ikzelf) genaamd Steve die ontzettend vriendelijk en gastvrij is. Of we ook van Manchester United houden.... Ik heb hem maar niet verteld dat ik vorig jaar naar een wedstrijd Liverpool toe ben geweest. Ook hij had de beste pillen tegen zeeziekte en deed echt zijn best om Lisanne daarvan te overtuigen. Hij was erg behulpzaam en dacht echt met ons mee wat we het beste konden doen. Uiteindelijk ervoor gekozen om een paar uur later een shallow dive (ondiepe duik, echter is dat nog steeds gewoon een meter of 17 diep) te maken, en als dat goed ging met die pillen de volgende dag (vandaag dus) een double dive te doen. Die shallow dive ging perfect!! Lisanne had nergens last van... ik gelukkig ook. Hij had al via de radio gehoord dat Lisanne niet gespuugd had dus had ons allebei al bij de double dive van vandaag gezet. Snelle gasten hier...
Gisterenavond lekker wezen eten samen met Lisa en Fred (het stel uit Canada en USA) bij een restaurantje op 10 minuten rijden door de bush... Mexicaans.. top was het! bijna allemaal... ik dacht dat we een paar bakjes met saus hadden en schepte dus die rode zoetzure saus op een stuk brood en nam de hap in één keer.. bleek het pure pepers te zijn.. dat heb ik vanmorgen op de wc nog gemerkt. :)

Omdat de double dive van vandaag een diepe duik van 30 meter was wat je met je PADI open water certificaat niet mag doen (tot 18 meter) moesten wij gisterenavond huiswerk maken!! ja, je leest het goed.. HUISWERK! We kregen allebei een vragenlijst mee en die moesten we aan de hand van een engelstalig boek allemaal beantwoorden. Vanmorgen vroeg de vragen en antwoorden met de divemaster doorgesproken en dat was prima! Op naar onze deep double dive dus! Wat een ontzettend mooie ervaring is dat zeg.. Zit je met zijn allen in die Zodiac boot en zien ze opeens onderweg een walvis haai (circ a 8-10 meter lang) ... dan wordt iedereen gek, dus snel masker op, snorkel in, vinnen aan en het water in.. want je mag er mee zwemmen!! Dit hebben we vandaag zo'n 3 keer meegemaakt! Ook aan de oppervlakte nog een Manta (6,5 meter doorsnee) zien zwemmen maar toen we erin sprongen dook hij net naar het diepere. Verder zie je als je op de boot zit continu overal "gewone" walvissen boven het water uitkomen.. met of zonder kleintjes.... springend... Onder water ook ontzettend veel mooie vissen en koraal gezien.

Van koraalduivels tot devil ray en nog veel meer! Helaas hebben we hier weinig foto's van want mijn Nikon D5000 is nog steeds niet waterdicht. We hebben wel alles gefilmd dus als je een keer wilt komen kijken als de film af is, de koffie staat klaar.

Morgen rijden we naar Bilene toe, maar eigenlijk willen we hier nog niet weg... Daarom hebben we toch nog maar een duik geboekt voor morgenochtend, onze laatste in Tofo. Waarscchijnlijk zullen we de komende dagen nog wel een paar keer ergens anders duiken maar dit is toch echt wel THE PLACE TO BE als je wilt duiken. Vanavond ons laatste avondje Tofo, zometeen even lekker met de twee grootste schatten van de wereld bellen die we heel erg missen en daarna indian curry eten in een restaurantje aan het einde van de straat!

PS: foto's en filmpje probeer ik er vandaag nog bij te zetten.. alleen is de WIFI hier niet helemaal top

• 10 September 2017 - 21:26

Henk En Hannie:

Wat een avontuur. Pas maar op dat het niet normaal wordt. Fijn dat jullie zo genieten van deze reis, daar was hij volgens ons ook voor bedoeld. Prachtig ook dat alles waar jullie van te voren op gehoopt hadden ook daadwerkelijk waarheid wordt. Wij worden steeds nieuwsgieriger naar de foto's en de film.
    Nog een fijne week gewenst. Dikke knuffels van pa, ma, Sanne en Sem